Transcriberen

Voor alle vragen over Transcript kunt u hier terecht.
kling
Posts: 2
Joined: 26 Apr 2010, 12:58

Transcriberen

Post by kling »

geachte forum

ik ben nieuw in deze materie, maar heb het programma gedownload en wilde ermee aan de slag door een fotokopie ext jpg te transcriberen helaas is dat niet gelukt.
wat is uw advies om deze fotokopie met afbeelding van middeleeuwse akte van boedelscheiding te vertalen de akte is uit 1579 en Antwerpen.?

graag advies wat ik achtereenvolgens moet doen om met deze tekst aan de slag te gaan


mvg

jeanette :lol:

Wormnest
Site Admin
Posts: 173
Joined: 16 Jun 2007, 17:17
Location: Netherlands

Re: Transcriberen

Post by Wormnest »

Na het opstarten van Transcript open je het gewenste foto bestand via het menu Bestand, Open foto bestand (of Ctrl+Alt+O).
De foto wordt nu als het goed is zichtbaar in het bovenste venster.
Vervolgens ga je in het onderste venster de tekst intypen die je in het bovenste gedeelte ziet.
Wormnest (aka Jacob Boerema)
Programmer of Transcript

kling
Posts: 2
Joined: 26 Apr 2010, 12:58

Re: Transcriberen

Post by kling »

ik heb een fotokopie die de ext jpg heeft.
bij het openen van het bestand vraagt het programma om een Rich text rtf file. en die heb ik niet van dit gegeven.
moet ik dan gewoon de fotokopie laden als jpg file en dan te werk gaan als door U vermeld? Of kan ik de jpg eert omzetten in Rich text en hoe doe ik dat dan?

groetjes :?:

Wormnest
Site Admin
Posts: 173
Joined: 16 Jun 2007, 17:17
Location: Netherlands

Re: Transcriberen

Post by Wormnest »

Als het programma om een rtf bestand vraagt heb je de verkeerde open bestand gekozen.
Er is een open foto bestand menukeuze om de foto bestanden te openen in de bovenste helft, en er is ook een open tekstbestand om in de onderste helft een tekstbestand te laden waarin je de gegevens uit de foto in het bovenste venster kunt overtypen.

Dus om de foto te openen kies je uit het menu Open fotobestand.
Vervolgens kun je in het onderste venster de tekst intypen, eventueel kun je dat doen in een al bestaand test (rtf) bestand door uit het menu te kiezen voor open tekstbestand maar als je dat niet doet wordt er een nieuw tekstbestand gebruikt.
Wormnest (aka Jacob Boerema)
Programmer of Transcript